Døgnrytme 8 mdr

12. februar 2020

Alder:
8 mdr.

Døgnrytme 8 mdr

Hej Helen

Vi kunne endnu engang rigtig godt bruge råd fra dig :)

Vores søn er nu 8 mdr, og jeg synes rytmen begynder at drille lidt. Tænker det er fordi han er i en overgangsfase både mht amning og søvn?

Vi har førhen kunne putte ham i barnevognen i haven til den sidste lur, men de sidste uger har vi taget ham i bæresele og gået en aftentur for at få ham til at sove en lille lur på 30 min. Hvis vi forsøger i barnevognen blir han enten hysterisk, eller ligger bare og kigger.

Han vågner oftest fra anden lur ved 15-tiden, så når vi har forsøgt at springe den tredje lur over blir han allerede puttet kl 19. Det er også okay, men føler amningen om natten er blevet påvirket? Jeg ammer altid ved putning, og når den ligger en hel time tidligere end førhen, giver det måske god nok mening at han beder om mere mad om natten? I en måneds tid inden ændringen på rytmen har han kun ammet midt på natten, så rytmen så således ud:

7-tiden vågen
Får grød til morgenmad
Ammet inden lur og puttes ved 9.30-tiden
Sover ca 1-1,5 time

Frokost med fx bondebrød og pålæg, broccoli, æg el lign, suppleret med grønsagsmos

Vågen ca 3 timer og ammes inden anden lur.
Sover ca 1-1,5 time og vågner ved 15-tiden ca

Grød med frugtmos og frisk frugt

Herfra er det lidt forskelligt alt efter om han får den sidste lur, men
har inden sidste lur fået bolle el bondebrød med ...

Annonce

... smørreost og lidt frugt. Hvis ingen sidste lur, har jeg forsøgt at give ham en smule, men da aftenen blir kortere for ham er jeg også bange for at tage appetit til aftensmad?

Aftensmad ved 18-tiden med mos med kød, bondebrød med fiskepålæg, æg, ost, kartoffel og lign.

Ammes inden putning ved enten 19-tiden eller 20-tiden alt efter om der er sidste lur.

I lang tid har han så først bedt om mad igen ved 2-tiden om natten, og ikke igen før han er vågnet næste morgen. Men efter den sidste lur oftere er blevet droppet, så vågner han ved 24-tiden og vil ammes, og så igen ved 5/6-tiden.

Jeg har forsøgt at holde ham hen med sut om morgenen, men han blir ked af det og urolig, så tror han er sulten? Når jeg ammer der sover han gerne en times tid eller to mere bagefter. Det betyder dog at han nægter at spise inden han skal puttes til første lur. Han spiser gladeligt grød til morgenmad, men vil hverken ammes el have bolle inden lur ved 9.30 tiden? Virker mæt?

Mine spørgsmål er om det er okay at være vågen fra 15-19 ca? Og blive puttet så tidligt?
Og om det er okay at amme to gange pr nat igen? (Sen aften, tidlig morgen).
Og om det så også er okay at han ikke spiser inden luren?
Det virkede smartere da han ku sove uden amning tidlig morgen, og så blev ammet inden lur i stedet, men ved ikke om det skal ændres? Og hvordan?

Glæder mig til at høre fra dig:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland